[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 57-48 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران و هند: یک مطالعه تطبیقی
مینا شایسته فر ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، babamohamadi@semums.ac.ir
چکیده:   (688 مشاهده)
مقدمه: رسالت مطالعه تطبیقی این است که تفاوت ها، شباهت ها، دلایل موفقیت و ناکامی نظام های گوناگون آموزشی، مشخص می گردد و از تجارب بدست آمده در پیشبرد و توسعه نظام آموزشی استفاده می شود. آموزش پرستاری با توجه به سرعت گسترش این رشته در دهه های اخیر، جایگاه ویژه ای در آموزش عالی علوم پزشکی دارد. هدف این مطالعه، مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران و دانشگاه ماهاتما گاندی هند بود.
روش کار: این مطالعه توصیفی تطبیقی به روش چهار مرحله ای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه) در سال 1401 انجام گرفت. در این مطالعه تطبیقی برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی موجود در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشکده پرستاری دانشگاه ماهاتما گاندی هند مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد در برنامه آموزشی ایران توجه به ابعاد اخلاقی، کرامت انسانی، حقوقی، اسلامی و مذهبی بسیار پررنگ تر است. در شرایط پذیرش این رشته در دانشگاه ماهاتما گاندی داشتن سابقه کار لحاظ شده است و همچنین تفاوت بارزی بین مجموع ساعات عملی و بالینی (به جز پایان نامه) بین این دو برنامه آموزشی وجود دارد که در برنامه آموزشی ماهاتما گاندی به مراتب بیشتر است.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه می تواند به برنامه ریزان جهت ارتقا سطح کیفی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی با توجه به اهمیت و وسعت این رشته پرستاری کمک نماید. به نظر میرسد ضروری است تا برنامه ریزان آموزشی توجه بیشتری به جنبه های عملی و بالینی برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران داشته باشند؛ تا یکی از نقص های اساسی این رشته که شکاف بین تئوری و عمل است بهبود یابد. 
 
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، پرستاری داخلی- جراحی، ایران، هند.
متن کامل [PDF 282 kb]   (327 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/20 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shayestefar M, Babamohamadi H, Nobahar M. Comparison of Medical Surgical Nursing Master’s Curriculum Degree Program in Iran and India: A Comparative Study. 3 JNE 2023; 12 (2) :48-57
URL: http://jne.ir/article-1-1452-fa.html

شایسته فر مینا، بابامحمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران و هند: یک مطالعه تطبیقی. آموزش پرستاری. 1402; 12 (2) :48-57

URL: http://jne.ir/article-1-1452-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4652