برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه کپنهاگ دانمارک: یک مطالعه تطبیقی
|
لیلا ولی زاده ، حسین نعمتی |
دانشجو دکتری پرستاری، گروه پرستاری بهداشت جامعه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، nematihossein72@gmail.com |
|
چکیده: (531 مشاهده) |
مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی و پرداختن به مطالعات مقایسهای و تطبیقی میتواند پیشنهادهای کاربردی به تدوینکنندگان برنامههای آموزشی ارائه دهد تا آنان با دید وسیعتری به تدوین و یا اصلاح برنامه آموزشی اقدام نمایند. این مطالعه با هدف مقایسه توصیفی تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه کپنهاگ دانمارک و ارائه پیشنهادات برای تکمیل و بهبود کیفیت برنامه انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-تطبیقی دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی چهار مرحلهای Bereday توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه و تحلیل شدند.
یافتهها: آموزش دانشگاهی پرستاری در ایران قدمت بیشتری دارد. طول دوره آموزش کارشناسی پرستاری کپنهاگ دانمارک کوتاهتر از ایران است. ساختار کلی برنامه آموزشی هر دو دوره به صورت تئوری و بالینی است. در برنامه آموزشی کپنهاگ دانمارک به ایجاد یک محیط یادگیری مثبت برای کسب آگاهی فرهنگی و صلاحیت فرهنگی لازم برای فعالیت در این حرفه، تعامل بین حرفهای، بینالمللیسازی، توانایی تصمیمگیری بالینی مستقل در موقعیتهای مختلف، کار گروهی، پروژهای و میدانی، توسعه حرفه پرستاری با تمرکز بر تحولات فناوری توجه بیشتری شده است. با توجه به برنامه های توریسم سلامت و تنوع قومیتهای مختلف در ایران توجه کمتری به آماده کردن فارغالتحصیلان برای ارائه مراقبـتهـای بهداشـتی بـرای جامعه چنــد فرهنگــی در جهــت ارائــه مناســب خدمــات جامعــهنگــر شده است.
نتیجه گیری: آگاهی از نقاط قوت و تجربیات آموزشی دانشگاه کپنهاگ دانمارک، میتواند در بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری در ایران مفید باشد. در نتیجه در این راستا پیشنهاد می شود، ضمن بررسی کوریکولوم از نظر محتوایی، به شایستگی فرهنگی، تعامل بین حرفهای، کارهای گروهی و توسعه آموزش همگام با تحولات فناوری توجه شود.
|
|
واژههای کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی پرستاری، ایران، دانمار |
|
متن کامل [PDF 357 kb]
(204 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/26 | پذیرش: 1402/9/6 | انتشار: 1402/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|