:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 34-24 برگشت به فهرست نسخه ها
شکاف آموزش تئوری و بالین و عوامل موثر بر آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
ثنا احمدی ، بیژن نوری ، سینا ولیئی
دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، sinavaliee@yahoo.com
چکیده:   (867 مشاهده)
مقدمه: شکاف بین آموزش تئوری و بالین یکی از مشکلات اساسی رشته پرستاری است. این شکاف می تواند کیفیت مراقبت از بیمار را تحت تاثیر  قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شکاف آموزش تئوری و بالین و عوامل موثر بر آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش به روش مقطعی بر روی 179 نفر از دانشجویان پرستاری ترم 8-3 دانشگاه علوم پزشکی کردستان به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی شامل "مشخصات دموگرافیک"، "شکاف آموزش تئوری و بالین" و "عوامل موثر بر شکاف آموزش تئوری و بالین" بود. داده ها با استفاده از نسخه 12 نرم افزار STATA و آزمون های من-ویتنی، کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون چندگانه با سطح معناداری برابر 5 درصد تحلیل شد.
یافته ها:  رابطه معنی داری بین عوامل مربوط به مربیان پرستاری و ترم تحصیلی وجود داشت (0019/0P=).  ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که رابطه ی مثبت و معنی داری  بین میزان شکاف و نمره کل عوامل وجود داشت (0092/0P= و 1943/0r=). رگرسیون چندگانه نشان داد که رابطه ی معنی داری بین شکاف آموزش تئوری و بالین و عوامل مربوط به بیمارستان و محیط بالین (005/0 P =) و همچنین عوامل مربوط به برنامه ریزی آموزشی  (000/0 P =) وجود داشت.  عوامل مربوط به برنامه ریزی آموزشی مهم ترین عامل موثر بر شکاف آموزش تئوری و بالین بود.
نتیجه گیری: با توجه به وجود شکاف بین آموزش تئوری و بالین از دیدگاه دانشجویان و رابطه ی مثبت و معنی دار بین این شکاف و نمره کل، اتخاذ راهکار های مناسب جهت کاهش فاصله آموزش تئوری و بالین و بازنگری برنامه ریزی های آموزشی، جهت جلوگیری از ایجاد شکاف و مشکلات ناشی از آن، ضروری به نظر می رسد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، آموزش تئوری، شکاف، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 461 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/1 | پذیرش: 1402/9/6 | انتشار: 1402/9/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها