:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه کپنهاگ دانمارک: یک مطالعه تطبیقی
لیلا ولی زاده ، حسین نعمتی
دانشجو دکتری پرستاری، گروه پرستاری بهداشت جامعه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، nematihossein72@gmail.com
چکیده:   (690 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی و پرداختن به مطالعات مقایسه­ای و تطبیقی می­تواند پیشنهادهای کاربردی به تدوین­کنندگان برنامه­های آموزشی ارائه دهد تا آنان با دید وسیع­تری به تدوین و یا اصلاح برنامه آموزشی اقدام نمایند. این مطالعه با هدف مقایسه توصیفی تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه کپنهاگ دانمارک و ارائه پیشنهادات برای تکمیل و بهبود کیفیت برنامه انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-تطبیقی دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی چهار مرحله­ای Bereday توصیف، تفسیر، هم­جواری، مقایسه و تحلیل شدند.
یافته­ها: آموزش دانشگاهی پرستاری در ایران قدمت بیشتری دارد. طول دوره آموزش کارشناسی پرستاری کپنهاگ دانمارک کوتاه­تر از ایران است. ساختار کلی برنامه آموزشی هر دو دوره به صورت تئوری و بالینی است. در برنامه آموزشی کپنهاگ دانمارک به ایجاد یک محیط یادگیری مثبت برای کسب آگاهی فرهنگی و صلاحیت فرهنگی لازم برای فعالیت در این حرفه، تعامل بین حرفه­ای، بین­المللی­سازی، توانایی تصمیم­گیری بالینی مستقل در موقعیت­های مختلف، کار گروهی، پروژه­ای و میدانی، توسعه حرفه پرستاری با تمرکز بر تحولات فناوری توجه بیشتری شده است. با توجه به برنامه های توریسم سلامت و تنوع قومیت­های مختلف در ایران توجه کمتری به آماده کردن فارغ­التحصیلان برای ارائه مراقبـت­هـای بهداشـتی بـرای جامعه چنــد فرهنگــی در جهــت ارائــه مناســب خدمــات جامعــه­نگــر شده است.
نتیجه ­گیری: آگاهی از نقاط قوت و تجربیات آموزشی دانشگاه کپنهاگ دانمارک، می­تواند در بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری در ایران مفید باشد. در نتیجه در این راستا پیشنهاد می شود، ضمن بررسی کوریکولوم از نظر محتوایی، به شایستگی فرهنگی، تعامل بین حرفه­ای، کارهای گروهی و توسعه آموزش همگام با تحولات فناوری توجه شود.


 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی پرستاری، ایران، دانمار
متن کامل [PDF 357 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/26 | پذیرش: 1402/9/6 | انتشار: 1402/9/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها